Præsentation af børnehuset

Børnehuset Egedammen er en nyåbnet 0-6 års institution med cirka 120 børn fordelt  på 7 stuer.

Vi er så heldige at bo ned til en lille sø og med et børnehus og legeplads som giver rig mulighed for at stimulere alle vores sanser.

to vuggestuebørn går tur på legepladsen

To vuggestuebørn på opdagelse på legepladsen. Når de bliver lidt sikrere på benene kan de gå op af bakken gennem markblomsterne.

Vores legeplads giver mulighed for at undersøge krible/krable universet, blive udfordret sansemotorisk når vi løber over de forskelige typer af underlag som varierer igennem legepladsen og når vinden rusker kan vi krybe ind i vores shelter og høre historier på vores bløde skind.

Indendørs er huset mindst ligeså inspirerende og opdelt så vi har rig mulighed for at dele os i mindre grupper henover dagen.

rundt rum

Himmelrummet, vores runde fordelingsgang, giver mulighed for at lege med lys da vi har indlagt lys som kan skifte farve i loftet. Det rummer også mulighed for en lille leg i en mindre gruppe.
børnehavealrum

Vores børnehavefællesrum med mulighed for bevægelse når motorikbanen er opstillet og til ekstra rollelegerum når vi har brug for det.

Barnets rejse i børnehuset starter typisk på en af vores 3 vuggestuestue. Her er barnet til det er cirka 3 år, hvorefter det rykker videre til vores børnehaveteam som ligeledes består af 3 grupper og endeligt når barnet begynder at blive klar til skolestart rykker det i vores storgruppe.

Børnene opdeles i mindre grupper med alders/udviklingssvarende børn 3 dage om ugen. Her arbejdes der specifikt med lige netop deres nærmeste udviklingszone i forhold til vores projekt.

fællesrum hvor vi åbner og lukker

I vores store fællesrum åbner og lukker vi alle sammen, det giver os mulighed for at lære hinanden at kende på tværs af grupperne og giver os en følelse af et VI i Egedammen.
​​​​Resten af dagen fungerer det som ekstra rum til vores ældste børnehavebørn.

Henover året arbejder vi  med et stort emne fra september til slut maj i hele huset. På denne måde kan vi have et fælles omdrejningspunkt på tværs af alle aldre grupper.

Sommerperioden juni til september er mindre opdelt og emnet er typisk relateret til naturen så vi kan være mest muligt ude.